Monday, November 16, 2009

acuan



tahukah anda saya di sekolah belajar tentang acuan? acuan adalah alatan yang di gunakan untuk menghasilkan sesuatu produk dalam kuantiti yang banyak. merekacipta dan membuat acuan bukanlah sesuatu yang mudah, ia memerlukan daya kreativiti dan ilmu teknikal yang tinggi. namun begitu, ia adalah sesuatu perkara yang sangat mengujakan dan seronok untuk dilakukan. (dah la ayat skema gila, pastu macam tipu pula tu. seronok ke buat acuan? susah kau tahu tak, benda yang susah biasanya tidak seronok)

bercakap tentang acuan membuatkan saya tertanya-tanya tentang sesuatu yakni acuan yang dihasilkan oleh ibu bapa kita untuk membentuk kita. berikut adalah antara soalan² yang sering bermain di kotak minda saya sejak akhir² ni. (mainlah tempat lain dow, kat malaysia ni kan banyak taman permainan untuk kau main) okey². ni hah soalannye :-

perlukah kita mengikut acuan ibu bapa kita?
apakah acuan mereka tu terbaik buat kita?
kenapa kita perlu mengikut acuan mereka?
bolehkah kita tidak mengikut acuan mereka?
perlukah kita menjadi seperti bakal² biskut yang akan dihasilkan oleh acuan seperti gambar di atas?
bagaimana kalau kita ingin menjadi lebih atau kurang daripada apa yang ditetapkan acuan tersebut?

semua jawapan ini terletak pada diri kita sendiri. tepuk dada sakit dada. maksud saya tepuk dada tanya selera.

okay, sampai sini saja saya membebel. bye.

No comments: